Zuidwestervissers trots op verse Noordzeevis bij Agrimarkt

11 juli is in Stellendam zuidwestervis, het nieuwe merk voor verse Noordzeevis officieel gelanceerd. Op de uitnodigende verpakking staan de vissers afgebeeld die de vis voor de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust vangen. Zuidwestervis wil de klanten van Agrimarkt verleiden te kiezen voor verse Noordzeevis in plaats van de bekende ingevroren kweekvissen uit Azië. Agrimarkt is de eerste supermarktketen die de verse voorverpakte schol en Noordzeetong van de vissers uit Zuidwest-Nederland verkoopt.

 

Agrimarkt, sterk met streekproducten

De eerste klant van de vissers is niet voor niets Agrimarkt. Agrimarkt maakt al jaren veel ruimte voor streekproducten in het assortiment. Als dochteronderneming van de boerencoöperatie CZAV staat Agrimarkt dicht bij de bron. Door de korte keten krijgt de boer - en nu ook de visser - een eerlijke prijs en betalen de klanten ook niet te veel. Bovendien zijn de producten zo supervers en is de herkomst transparant, Zuidwestervis past dus uitstekend in het assortiment. Net als bij de andere streekproducten in het assortiment worden de vissers herkenbaar in beeld gebracht.

 

Vis van de eigen kust

"Onze visgronden liggen dicht voor de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust. Afhankelijk van de grootte van het schip kan er gevist worden op een half uur tot twee uren varen. Dus als het ware voor de deur. De vis komt niet alleen van dichtbij, nog belangrijker is het dat deze zandgronden de meest smakelijke schol en tong voortbrengen. Kenners wisten dit al langer, maar nu weet de koper van zuidwestervis zich hier ook van gegarandeerd", aldus Johan Baaij, visser van de TH-10 en een van zuidwester-vissers. Volgens de zuidwester-vissers gaat er niets boven de smaak van verse, wilde Noordzeevis. Vreemd genoeg is tot nu toe het aanbod Noordzeevis in het visschap in de Nederlandse supermarkten beperkt. De in Vietnam gekweekte en ingevroren naar Nederland vervoerde pangasius is hier de meest verkochte vissoort. Het initiatief van de zuidwester vissers wil hierin verandering brengen. "Wij brengen de vis in een onderscheidende verpakking, zodat deze ook opvalt in het schap. De consument kan bovendien zien wie de vis vangt", aldus Johan van Nieuwenhuijzen, directeur van United Fish Auctions en een van de initiatiefnemers van zuidwestervis. "De vis wordt in Tholen bij Royal Dutch Seafood verpakt, dus op korte afstand van de vissershavens. Wij hebben bovendien voor een nieuwe verpakkingswijze gekozen, een zogenaamd skinfolie, waardoor de vis ook nog eens drie dagen langer vers blijft. Dit helpt om voedselverspilling tegen te gaan." Via het project zuidwestervis krijgen de vissers meer invloed op de marketing en verkoop van hun product. Zij participeren in het bedrijf Royal Dutch Seafood. Streven is een eerlijke prijs voor het product, zonder dat dit leidt tot een hoge prijs in de winkel.

 

Investering in verantwoorde visserij

In de visserijsector is de laatste jaren veel geïnvesteerd in duurzamere vistechnieken en verbetering van de verwerking aan boord. De meeste vissers die aan het zuidwestervis-project meedoen, zijn recent overgeschakeld naar de pulsvisserij. Een duurzamere manier van vissen waarbij de bodemvissen tong en schol door middel van kleine stroomstootjes uit het zand worden opgeschrikt. Deze in Nederland ontwikkelde techniek heeft vele voordelen: het vistuig is veel lichter en zorgt daarmee voor een aanzienlijke brandstofbesparing. De bodemberoering is minder, er is minder bijvangst en de kwaliteit van de vis is veel beter. Naast de verduurzaming van de visserijmethode werkt de vissector tevens aan verbetering van de marketing en verkoop. Ook hier is het zuidwestervis-initiatief een voorbeeld van. De haalbaarheid van het concept Zuidwestervis is met steun van het Innovatienetwerk Visserij Zuidwest-Nederland onderzocht. Binnen deze kennisorganisatie buigen visserijbedrijven, leveranciers en experts zich over technische en praktische vraagstukken en innovaties die de vissector vooruit helpen op het gebied van verduurzamen. Daarnaast wordt nagedacht over bedrijfseconomische aspecten, zoals ketenversterking en marketing.

 

Terug naar overzicht